Blog
Gezamenlijke groepstekening tijdens de Open Dag
Donderdag 03 oktober 2019
Tijdens de open dag van Praktijk Kijk Op! waar ik als kindercoach mee verbonden ben had ik een leuke opdracht voor de kinderen (en ook ouders en pubers deden mee) in mijn ruimte. Ik had de grote tafel ingepakt met een groot vel papier. Daarop konden ze hun een tekening of creatieve boodschap kwijt. En wat is het mooi geworden!Het is een super leuke oefening voor de kinderen. Je kunt hem groepsgewijs inzetten, zoals ik tijdens de open dag deed. Je kunt hem ook thuis met je kind(eren) doen. Doel van deze oefening is om ze te laten ervaren hoe ze van individu naar meebewegen en samenwerking gaan. En ook zien dat de samenwerking tot een gezamenlijk kunstwerk kan resulteren.
Bij individuele coaching zet ik deze werkvorm regelmatig in, we maken dan samen één tekening. Wie heeft de leiding, volgt of neemt het initiatief? Welke keuzes maak het kind en hoe luistert, kijkt of voelt het aan wat de ander laat zien? Ik kan hier heel veel uit halen.
Na afloop bespreek ik de tekening dan nog verder na. 'Hoe vond je de opdracht? Welke verwachting had je? Hoe was het voor je toen je die los moest laten? Hoe kon jij een aanvulling zijn voor de ander?' En ook praat ik na over de teleurstellingen en ontdekkingen van deze samenwerking en maak ik een vertaling naar dagelijkse situaties waar het kind tegen aan loopt.
In groepsverband kun je ook een vertaling maken naar een project of situatie waar samenwerking vereist is. Hoe zouden ze dit gezamenlijk aan kunnen pakken? En wie doet welk stukje.
Deze groepstekening zelf als opdracht inzetten?
Neem een groot vel papier, stiften (kleurpotloden, wasco) en zorg voor een groepje kinderen. Laat iedereen tegelijkertijd ergens op het vel met een tekening starten. Je kunt hier ook een thema aan koppelen. Hou als ouder/leerkracht/volwassene de tijd bij. Na ca. 1 minuut laat je de kinderen een plaatsje doorschuiven, daarna na een halve minuut en zo door. Hou de spanning er in, zodat niemand precies weet wat het moment van doorschuiven is. Laat de kinderen doorgaan tot iedereen weer op zijn eigen plekje staat of zit.
Extra uitdaging: Na de eerste ronde kun je de kinderen nog verbindingen laten tekenen tussen de verschillende tekeningen. Dit kan je d.m.v. het zelfde doorschuifsysteem doen.
Ben je voor je gevoel klaar? Kijk samen eens naar het prachtige resultaat. Het is een heus kunstwerk geworden en dit had je niet van te voren kunnen bedenken. Je kunt ook nog delen van de tekening in laten kleuren.
Op de foto's kun je het resultaat zien van afgelopen zaterdag. Prachtig toch?